pr 190321_c

 

 

 

 

 

 

(Dette er et utdrag 

fra den opprinnelige 

prosjektwebsiden) 

Forelesninger om 

design/visuell kommunikasjon

av Josef Leupi 

på Høyskolen Kristiania

vårsemester 2021. 

 

 

 

 

 

Forelesninger.

Det blir fem dager med dobbeltforelesninger om følgende emner:

• Intro til visuell kommunikasjon 

• Vinkle, velge, vekke interesse /å generere gode ideer/ jobbspesifikk analyse. (Kompendium)

• Typografi etc. 1 (a/b) (Kontekst, sjangre, aura)

• Farge etc. (farger, kontekst, konvensjoner, harmonier, kontraster, fargehjulet. 

• Typografi 2 (begreper, detaljer, pirk.) 

• Visuell identitet, intro, eksemplifisering.

• Bildet, form og komposisjon, formkonsekvens, støy og fallgruver.

(Forelesninglenkene 

finner du nederst på denne websiden.) 

 

 

Kompendier.

 

 

 

Kompendiene er forfattet av Josef Leupi 

og er i formatet 24 x 11 cm.

«Vinkle, visualisere, vekke interesse» er på 260 sider.

«Dianas sjel. Om å definere og forme en visuell identitet» er på 120 sider. 

Om du er interessert i kompendier, ta kontakt.

 

 

Anbefalt litteratur. 

Her er de to bøkene jeg nevte under den første forelesningen:

 

Og her er en av de mange forlagene som utgir bøker om (all slags) design. Denne anbefales: Graphis.com Du finner en god del interessant stoff på websiden deres.

 

Ellers er det ofte utstillinger om design, for eksempel hos Grafill (Norsk organisasjon for visuell kommunikasjon).  

 

Ellers er det mye inspirasjon å få ved å vandre gjennom en stor fin bokhandel. I inn- og utlandet! Gratis er det også (vel om du ikke faller for fristelsene).

 

Du kan også sjekke noen fine arbeider på min Pinterestside, om du vil:  https://www.pinterest.nz/josefleupi/_saved/ 

 

Her er noen bøker om typografi:

1. Ellen Lupton: Thinking with type. 

This revised edition of Thinking with Type includes 48 pages of new content, including the latest information on style sheets for print and the web, the use of ornaments and captions, lining and non-lining numerals, the use of small caps and enlarged capitals, as well as information on captions, font licensing, mixing typefaces, and hand lettering. Throughout the book, visual examples show how to be inventive within systems of typographic form — what the rules are and how to break them.

 

2. Erik Spiekermann: Stop Steeling Sheep. 

Boken ble opprinnelig laget på oppdrag fra fontprodusent Adobe, og er en glitrende og artig skrevet gjennomgang av typografiske prinsipper og virkemidler, illustrert med eksempler. Forfatteren er grafisk designer, topp font guru, og "information architect", har designet noen av tidens mest populære fonter (Meta, Officina m.fl.), og er bl.a. grunnlegger av MetaDesign.

A guide to typography. It draws in the reader with its design and layout, making use of more than 200 illustrations and photographs. It explains in everyday layman's terms what type is and how you can use it to enhance legibility, meaning, and aesthetic enjoyment. It also includes chapters on Web typography and other forms of online text display.

 

3. Christer Hellmark: Typografisk håndbok. 

Typografien har nasjonale særtrekk, og denne utgaven er spesielt tilrettelagt for norske brukere av Tom Klev. 

«Alle skriveregler kan brytes om det skjer bevisst. Men om man bryter de typografiske reglene uten å kjenne til at de finnes, oppstår en visuell støy som er like triviell og forstyrrende for formen som feilstaving er for det språklige innholdet. Slike feil retter man. Typografisk håndbok er et forslag til fasit.» Christer Hellmark

 

4. Øivind Rannem: Thinking with type. 

Den medietekniske utviklingen har åpnet faggrensene og slått broer over til andre fagområder med en uendelighet av nye muligheter for formmessig utfoldelse. Typografien blir mer og mer et kompetanseområde innenfor fagområder som webdesign, grafisk design, arkitektur, forlagsredaksjon og journalistikk. Dette gjør det viktigere å stille spørsmål, utvide den faglige horisonten og lete etter grunnleggende prinsipper og årsakssammenhenger enn å terpe regler. 

«Typografi og skrift» prøver å sette typografien inn i en slik ny sammenheng. Boken slår et slag for typografien som et viktig og interessant kunnskapsområde, et fagfelt som i Norge trenger en rehabilitering, og som nå har fått en ny sjanse gjennom tilknytningen til andre fagområder på et høyere utdanningstrinn. Boken har et større kapittel om bokstav- og skriftutviklingens historie, tar opp spørsmål som leselighet og visuell struktur, og gir råd og vink om praktisk typografi.

 

Denne boken handler om farge: 

Johannes Itten: Farvekunsten og dens elementer. 

(Die Kunst der Farbe) 

Fra en bokanmeldelse:

Den subjektive følelsen og de objektive fargelovene danner spenningsfeltet som presenteres i denne boken og tydeliggjøres med eksempler. Fargelovene presenteres gjennom fargehjulet og i de syv fargekontrastene. Problemene med de imponerende og ekspressive fargeeffektene blir undersøkt ved hjelp av mange kontrasterende farger. Fargeøvelsene blir fulgt av reproduksjoner med analyser av malerier av store mestere fra gammel og ny tid, som er et godt vitnesbyrd om gyldigheten av dette arbeidet og dets undervisning. 

Det er et tydelig skrevet, tidløst kompendium om fargeteori som, selv om det ble skrevet i Bauhaus-tiden, fremdeles setter standarder. Alle som jobber kreativt med farger, vil få enda større selvtillit og et bredere grunnlag for designet ved å studere dette oppslagsverket. Hver kunstelsker kan utdype sin forståelse av farger og deres effekter og utvide seg med denne grunnleggende kunnskapen. 

Johannes Itten er grunnleggeren av dene teorien om farger. Teorien hans om de "syv fargekontrastene" blir undervist på alle anerkjente kunst- og håndverkshøyskoler. 

 

 

 

 

 

Forelesningene:

1. forelesning om visuell kommunikasjon (Opptak). 

Jeg gjør oppmerksom på at Filmene er Josef Leupis eiendom og skal ikke spres.

 

2. forelesning om stoffvinkling (Opptak). 

 

3. forelesning (Opptak). Om typografi etc. (1a)

Kontekst, sjangre, muligheter.    

 

4. forelesning (Opptak). Om typografi etc. (1b) Skrifttegn i endring.

 

5. forelesning (Opptak). Om farger etc.

Kontekst, konvensjoner. 

 

6. forelesning (Opptak). Om farger etc.

Harmonier, kontraster, fargehjulet. 

 

7. forelesning (Opptak). Om typografi (2a)

Begreper, aura, detaljer, pirk.

 

8. forelesning (Opptak). Om typografi (2b)

Begreper, aura, detaljer, pirk. 

 

9. forelesning (opptak). Visuell identitet (foretakets sjel). Om primærflater, sekundærflater og profileringsstøttende fortellinger.  

 

10. forelesning (opptak). Om form og komposisjon, om stil og støy og fallgruver. Om det visuelle og det 'teoretiske' bildet. 

 

🥳   

 

 

 

Josef@Leupi.no

Til startsiden: https://www.Leupi.no/ 

 

.

.